تاریخچه طراحی مد

تاریخچه طراحی مد :

 

چارلز فردریک ورث اولین طراح لباس تاریخچه طراحی مد

در قرن نوزدهم میلادی چارلز فردریک ورث (به انگلیسی: Charles Frederick Worth) با دوختن برچسب نام خود به لباس‌هایی که طراحی می‌کرد زمینه ساز شروع طراحی مد به طور کلی شد. درست پیش از آنکه بزازها مزون‌های لباس (خانه‌های مد) خود را در پاریس برپا کنند و انبوه خیاط‌های شناخته نشده دست به خلاقیت بزنند و مدهای عالی که در دادگاه‌های سلطنتی پوشیده می‌شدند برچیده شوند.

موفقیت ورث به طوری بود که او به جای اینکه مانند خیاط‌های دیگر که در گذشته تنها از دستور مشتری پیروی می‌کردند رفتار کند، می‌توانست به مشتریانش دیکته کند چه بپوشند. واژهٔ ‘طراح مد’ (به فرانسوی: Couturier) در حقیقت اولین بار برای توصیف او ساخته شد.

در حالی که مقولهٔ پوشاک در هر دورهٔ زمانی توسط دانشگاهیان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، تنها خلق پوشاک از سال ۱۸۵۸ به بعد را می‌توان به طور مؤثر طراحی لباس در نظر گرفت.

در همان دوره بود که بسیاری از مزون‌های لباس (خانه‌های مد) شروع به استخدام هنرمندان و نقاش‌ها کردند تا طرح لباس‌ها را بکشند. تصاویر نقاشی شده به مشتری‌ها نشان داده می‌شدند که بسیار ارزان تر از نمونه واقعی لباس تولید شده در کارگاه بودند، در صورتی که مشتری‌ها یکی از طراحی‌های آنان را می‌پسندیدند آن لباس را سفارش می‌دادند و خانهٔ مد از این طریق صاحب درآمد می‌شد.

به این ترتیب، سنت طراحی لباس به جای ارائهٔ لباس‌های تکمیل شده به عنوان یک کار اقتصادی شروع شد.تاریخچه طراحی مد

 

طراحان لباس

طراحان لباس علاوه بر اینکه به شکل‌های متفاوتی کار می‌کنند، به طرق متفاوتی نیز طراحی می‌کنند. بعضی ایدهٔ اولیهٔ طرح خود را روی کاغذ پیاده می‌کنند درحالی‌که بعضی دیگر با آویزان کردن پارچه بر روی فرم ابتدایی لباس، طرحی را که می‌خواهند تصور می‌کنند و برخی نیز به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری طرح لباس موردنظرشان را ترسیم می‌کنند.تاریخچه طراحی مد

زمانی که طراح به‌طور کامل از تناسب و هماهنگی پارچه‌ها راضی باشد با یک طراح الگو حرفه‌ای مشورت می‌کند تا طرح اولیه را روی کاغذ یا از طریق نرم‌افزارهای کامپیوتری کامل کند. کار طراح الگو بسیار دقیق و پرزحمت است، تناسب پوشاک کامل شده درواقع به‌دقت آنها بستگی دارد، آنها پس از اطمینان از ابعاد اولیه یک نمونه از لباس می‌سازند تا روی تن یک مدل واقعی تست شود و از درست بودن اندازه و ابعاد آن در عمل هم مطمئن شوند.تاریخچه طراحی مد

نازک دوز زنانه نازک دوزی زنانه پایه و اساس بیشتر دوره‌های خیاطی می‌باشد و در واقع یک فرد مبتدی را با ابزار و وسائل خیاطی و نحوه بکار گیری آشنا کرده و آموزش می‌دهد. همچنین در این دوره هنرجو روش‌های دوخت انواع زیپ، کمر، جا دکمه، دکمه، قزن، انواع دوخت‌های دستی، انواع دوخت با چرخ، شناسایی چرخ خیاطی و رفع عیوب آن را آموزش می‌بیند.

آشنایی با دوره خیاطی نازک دوزی زنانه در مهارت نازک دوز زنانه با هر متدی، طرز رسم الگو انواع دامن، پیراهن، بلوز، انواع برش در پیراهن‌ها، طرز رسم الگوی آستین اولیه و آستین (تنگ، پفکی، چین دار، شیپوری، مچ دار و غیره…) همچنین یقه‌هایی مانند ایستاده، ب ب، شکاری، انگلیسی سرخود و جدا، آرشال آمریکائی و یقه‌های صاف مانند هفت، خشتی، دلبری و … را آموزش داده می‌شود.

در پایان دوره نازک دوزی هنرجو می‌تواند برای خود و دیگران دامن، پیراهن، بلوز، کت و دامن، لباس‌های معمولی روزانه و مانتوهای ساده بدوزد و در اتمام این دوره هنر جو می‌تواند مهارت‌های دیگر خیاطی مانند ضخیم دوزی، الگو ساز و برشکار، لباس شب و عروس، مانتو دوز، کاپشن دوز، دوره‌های گره و پیچ، الگوهای جادویی را فرا گیرد و به مراحل پیش رفته خیاطی را بیاموزد.

دوره نازک دوزی زنانه ۴۸۰ ساعت که تقریباً حدود ۴ ماه و نیم می‌باشد. دوره‌هایی مهارتی چادر، شلوار، لباس‌های کشی، لباس‌های بدون دوخت، ساخت پارچه، الگو سازی به روش حجمی، لباس کودک و نوجوان، راسته دوز، دوخت سرویس حمام نیازی به آموزش نازک دوزی نداشته و هر کدام می‌توانند مستقل از دیگری آموزش دیده شوند.

هنرجو پس از اتمام دوره از طرف آموزشگاه به سازمان فنی و حرفه ایی معرفی شده و می‌تواند گواهینامه درجه ۲ با کد بین‌المللی از سازمان دریافت کنند. این گواهی نامه در تمام کشورهای دنیا مورد تأیید بوده و می‌تواند یکی از امتیازات برای پذیرش فرد برای کار در کشورهای دیگر می‌باشد.

تاریخچه طراحی مد

فهرست آموزش نازک دوزی مهارت نازک دوزی بخش :

۱ – شناخت وسایل دوخت – شناخت انواع چرخ‌خیاطی و روش راه‌اندازی، سرویس و نگهداری چرخ‌خیاطی – شناخت انواع اتو و اصول اتو زدن درزها و اتوکاری نهایی لباس – شناخت انواع پارچه مهارت نازک دوزی بخش

۲ – توانایی آماده کردن پارچه جهت برش و محاسبه مقدار پارچه و طرز قرار گرفتن الگو روی پارچه‌های مختلف (ازنظر طرح و نقوش) – توانایی انتقال الگو روی پارچه توسط کوک شل، کاربن و چرت زدن پارچه مهارت نازک دوزی بخش

۳ – توانایی دوخت درزها، پنس‌ها، پاک‌دوزی، تودوزی و گوشه‌های سجاف – توانایی دوخت زیپ مهارت نازک دوزی بخش

۴ – توانایی دوخت انواع دامن‌های پیلی دار و گوده دار – دوخت آستری و وصل کردن آن به دامن – توانایی دوخت

6 پاسخ به “تاریخچه طراحی مد”

  1. سلام.وبسایت جالبی دارید.خیلی زحمت میکشید بابتش و ازین بابت کمال
    تشکر رو دارم

  2. امروز کلی سرچ کردم، مطلبی به
    جالبی مطلب شما پیدا نکردم.به نظرم اگه مطالب همه‌ی وب سایت‌ها مثل مطلب شما بود خیلی بهتر میشد.

  3. عنوان گفت:

    سلام
    من در زمینه تولید محتوی ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنم
    همیشه و همیشه و همیشه
    یادتون باشه که یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه عنوان مطالبتونه
    اگه عنوان مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
    ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست
    اما یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
    https://co10.ir/blog/website/title.html/
    حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین

  4. سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من مشکل
    داشت.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *