فشن مارکتینگ چیست؟

صنعت مد و فشن بهترین محیط برای پیاده سازی تکنولوژی های برندینگ و مارکتینگ است زیرا هرچه در این حیطه ارائه می شود، وابسته به هنر می باشد. البسه و برندهایی که در این زمینه فعالیت می کنند، تنها به معنای پوششی برای بدن نیستند بلکه تصویر و سبکی از زندگی هستند که صنف خاصی را تشکیل می دهند که از آن با نام صنعت مد و فشن یاد می شود.

وظیفه فشن مارکتینگ: برقراری ارتباط مناسب مابین مصرف کننده ها و تولید کنندگان این صنعت است. آنچه اغلب مشاهده می کنیم این است که برخی مجموعه ها ارتباطات مناسبی از طریق این نوع بازاریابی به دست آورده اما برخی دیگر همچنان در سایه قرار دارند. طراحان دسته اول، آینده نگر بوده و نیازها و خواسته های مشتریان را پیش بینی می کنند اما دسته دوم، معمولا از روش های قدیمی که امروزه جوابگو نیست استفاده می کنند.
بازاریابی مد دقیقاً چیست و شامل چه مواردی است؟ بازاریاب مد کیست ؟ بازاریابی مُد (fashion marketing) و مدیریت بازاریابی مد، فعالیت تبلیغاتی برند ها و محصولات مد به مشتریان بالقوه است. مانند هر گونه بازاریابی دیگر، شما باید ترجیحات مخاطبان مختلف را مطالعه کنید و راه های خلاقانه ای برای ارائه محصولات به شیوه ای بکار گیرید تا مشتریان را ترغیب به خرید کنند.
بازاریابی و مدیریت مد :
بازاریابی و مدیریت مد به دلیل سرعت سریع صنعت مد منحصر به فرد است. در حالی که شما ممکن است قادر به اجرای کمپین های بازاریابی مشابه برای چندین سال در صنایع دیگر باشید. در صنعت مد چرخه بسیار کوتاه حرکت می کند، بنابراین بازاریابان مد باید با آخرین روند و به طور مداوم راه های خلاقانه برای تبلیغ جدیدترین محصولات آشنا باشند. بازاریابان مد باید خلاق باشند و با مشتریان هدف خود هماهنگ شوند، در حالی که در سمت کسب و کار مد با هدف هدایت به فروش و سود نیز تمرکز کنند. اگر بازاریابی مد با رویکرد خلاقانه با نیازها و خواسته های مشتریان در صنعت مد به خوبی انجام شود، سود مورد نظر حاصل می شود.چگونگی بازاریابی بر طراحی تاثیرگذار است.
اگر چه یک بازاریاب مد یک طراح مد نیست، بازاریابان مد هنوز هم بر محصولات و طرح های یک برند مد اثر می گذارند. بازاریاب مد می داند روند مد و تاثیر کسب و کار شان در صنعت مد چیست. پر فروش ترین سبک ها کدامند؟ کدامیک از سبک ها مهم نیستند؟ بازاریابی مد فقط در مورد ترویج کار طراحان مد نیست، بلکه می تواند بر طراحی بر اساس عملکرد تجاری و روند بازار تأثیرگذار باشد.

بازاریاب مد چه کاری انجام می دهد ؟
یک مدیر بازاریابی مد، کلاه های بسیاری را می پوشاند. یک بازاریاب مد روزانه چه کاری را انجام می دهد؟ تحقیقات بازار و برنامه ریزی رسانه ای، و همچنین برندسازی، نمایش محصول، آگهی خلاق و عکاسی همه زیر نظر بازاریابی مد صورت می پذیرد. بازاریابان مد نیز ممکن است با روابط عمومی درگیر شوند. چندین مسئولیت کلیدی یک بازاریاب مد، می تواند موارد زیر باشد :

تحقیقات بازار و تحلیل آن
دانستن اینکه شما در حال فروش هستید اولین گام حیاتی در هر نوع بازاریابی است. بازاریابان مد باید بتوانند تحقیقات کیفی و کمی را به روند مد و زندگی و رفتار افرادی که ممکن است محصولات مد را خریداری کنند، انجام دهند. تحقیقات بازار برای تصمیم گیری های مهم در مورد طراحی مد و فعالیت های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی و توسعه برند
بازاریابان مد، با ایجاد داستانی در پشت نام تجاری شناخته شده اند که با مشتریان می توانند شخصا ارتباط برقرار کنند و آنها را با پوشیدن طرح ها ببینند. لوگوها، کپی و تصاویر همه باید با تصویر و سبک زندگی که برند مد نشان می دهد و ارتباط شخصی با مشتریان هدف ایجاد کند، یکنواخت باقی بماند.

توسعه و مدیریت کمپین های تبلیغاتی
بازاریابان مد، در کنار تحقیقات بازار از خلاقیت خود استفاده می کنند تا آگهی های قانع کننده ای برای مخاطبان مورد نظر ایجاد نمایند تا پیام مشخصی را ارسال نماید. آنها همچنین برنامه ریزی رسانه ها را برای تعیین پخش برنامه های تبلیغاتی مدیریت می کنند. این ممکن است شامل تبلیغات در روزنامه ها و مجلات، در تلویزیون و در قالب های دیجیتال مانند رسانه های اجتماعی باشد.

قیمت گذاری و توزیع در صنعت مد
تصمیم گیری های قیمت گذاری و توزیع نیز بخشی از بازاریابی در صنعت مد است. این شامل تحقیق و تجزیه و تحلیل نحوه فروش محصولات در کانال های توزیع خرده فروشی و آنلاین و تعیین قیمت و فروش محصولات مد و هدف آن، به حداکثر رساندن سود است.

چطور به یک بازاریاب مد تبدیل شویم ؟
برای تبدیل شدن به یک بازاریاب مد، مدرکی در این زمینه معمولا برای موقعیت های سطح ابتدایی لازم است. بازاریابان مد معمولاً مدرک کارشناسی لیسانس در بازاریابی مد (این مدرک در حال حاضر در این ایران به صورت آکادمیک ارائه نمی گردد) و همچنین یک مدرک بالاتر در بازاریابی مد، دارند. در اغلب موارد، داشتن تجربه یا کارآموزی، نامزدهای شغل بازاریابی در صنعت مد را جذابتر می کند، بیشتر افرادی که در این زمینه فعالیت دارند معمولاً بر اساس تجربه به این سمت می آیند.
چه کسی مناسب این شغل است ؟
بازاریابی مد خلاقیت در مد و تیزهوشی در کسب و کار است. نامزدها برای موقعیت های بازاریابی مد باید آماده باشند تا از مهارت های کمی و کیفی برای یادگیری در مورد مخاطبان هدف و ایجاد راه های خلاقانه برای فروش استفاده کنند. بازاریابان خوب مد، خلاق هستند، تا برای یک چالش، و کار در یک محیط پر تلاطم شروع به کار کنند.
تفاوت بین بازاریابی مد و تجارت مد:
اگر شما در حال تحقیق در مورد تجارت کالاهای مد و بازاریابی مد هستید، ممکن است متوجه شوید که در نحوه توصیف آنها همپوشانی وجود دارد. ممکن است در مورد اینکه دقیقا تفاوت بین دو فیلد چیست، اشتباه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین بازاریابی مد و تجارت مد مطالعه کنید.

اگر بازاریابی مد بتوان در یک کلمه خلاصه کرد، آن کلمه تبلیغات است. هدف از بازاریابی مد، شناسایی مصرف کنندگان هدف و ایجاد استراتژی های تبلیغاتی است که خریداران هدف را برای خرید یک محصول تشویق می کنند. بازاریابان مد همچنین ممکن است قیمت محصولات را تنظیم و آن را توزیع کنند. با این حال فروشندگان مد به طور معمول بر ترویج محصول به مصرف کننده تمرکز می کنند.

در مقایسه با بازاریابی مد، اصطلاح “تجارت مد” شامل یک جنبه گسترده تر از صنعت مد است. در واقع، تجارت مد تقریبا شامل هر نقطه از صنعت مد، از طراحی تا فروش است. بازرگانان مد، به دنبال افزایش سود از طریق تحلیل روند، خرید و مدیریت موجودی، و همچنین بازاریابی هستند.
وظایف بازاریاب مد :
آنچه یک بازاریاب مد به صورت روزانه انجام می دهد عمدتا بستگی به شرکت و موقعیت خاص خود دارد. بازاریاب مد ممکن است در یک یا همه موارد ذیل دخیل باشد:

تحقیقات و تجزیه و تحلیل بازار
تحقیق در مورد روند مد و عادت های مصرف کننده ضروری است تا درک مشتریان بالقوه و چگونگی آن به بهترین نحو برای آنها تبلیغ شود.

طراحی و توسعه برند
ایجاد یک داستان و تصویر ثابت برای یک نام تجاری، باعث ایجاد علاقه و اعتماد مصرف کنندگان به نام تجاری می شود.

مدیریت و توسعه کمپین های تبلیغاتی
ایجاد تبلیغاتی که با مخاطب هدف تطبیق کند و برنامه ریزی توزیع آگهی ها در سراسر پلت فرم های تبلیغاتی، وظیفه کلیدی یک بازاریاب حرفه ای مد است.

قیمت گذاری و توزیع
مطالعه نحوه فروش محصولات و تعیین قیمت و قیمت محصولات باید در بخشی از وظایف بازاریاب مد گنجانده شود.

وظایف بازرگان مد:
از آنجاییکه تجارت مد در صنعت مد یک واژه گسترده است، وظایف شغلی می توانند از یک موقعیت به موقعیت دیگر متفاوت باشند. یک بازرگان مد ممکن است با طراحان کار کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات برای بازار هدف جذاب خواهد بود. یکی دیگر از فروشندگان مد ممکن است بر روی توزیع محصولات به مصرف کنندگان متمرکز باشد. مسئولیت های کلیدی بازرگانان مد معمولا حداقل یکی از موارد زیر را شامل می شود:

تجزیه و تحلیل و پیش بینی روند
داشتن آخرین اخبار مد، شرکت در نمایشگاه های مد، ارتباط با طراحان مد و ترکیب اطلاعات صنعت با تجزیه و تحلیل کمی برای پیش بینی تقاضای مصرف کننده بسیار ضروری است.

خرید و قیمت گذاری تجاری
کار با بودجه مشخص ، بازرگان مد را مجبور به مذاکره با تولیدکنندگان و طراحان بر روی قیمت گذاری می نماید. همچنین کنترل و پیش بینی تقاضا از مهمترین وظایف آنها می باشد.

بازاریابی و ترفیع
هدایت مشتریان به فروشگاه ها با تبلیغات مختلف، کمپین های بازاریابی، نمایشگاه ها و استراتژی های فروش می تواند از جمله وظایف تجار مد باشد.
منبع : limcollege

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *